• Anonym (Malmarodörer!)

Hur blir man av med mal?

Jag har insett att jag har massa mal hemma! Har fryst alla kläder i omgångar men det hjälper inte! Någon som vet vad som funkar? Vore jättebra om du själv har erfarenheter av att bli av med mal. Jag vill helst undvika såna där hemska malkulor eftersom de luktar så illa. Har några hjärtan av cederträ men det har inte gjort någon skillnad. Har läst att man kan torktumla alla kläder i 60 grader i en halvtimme men jag vet i sjutton om kläderna tål det!

Snälla ni - kan inte nån hjälpa mig!?

Malen är ganska liten och flyger fladdrigt. Den är guldfärgad. Det är bara larverna som gör skada - de äter naturmaterial så det blir hål i kläderna.

• Svar på tråden Hur blir man av med mal?
  • Anonym (Malmarodörer!)

Puffar lite!

• Frontline

Det billigaste och smidigaste är att städa...

Annars får man ringa typ till Anticimex..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • kluckis

Hur upptäckte du att du hade Mal?

Jag får jämt håöl i kläder men tror det beror på klantighet och oförsiktighet men börjar nu fundera om jag kan ha mal inne i skrubben!? :S  

• Anonym (Malmarodörer!)

Frontline, men jag har tvättat alla kläder flera gånger fast jag inte använt dom och vi bor i ett hus som precis är grundligt städat av en städfirma. Så det handlar inte om "smuts"!

Kluckis, de där så guldfärgade fjärilarna är lite vimsiga och flyger överallt, ibland ser man dom i garderoben men ibland i taket i sovrummet...de ser väldigt tunna och sköra ut och glänser som guld. Kollar man på ex yllekläder noga eller i kartonger där det legat kläder en tid kan man se små skal av larverna, eller döda små larver. Men man måste nog vet vad man letar efter för de är inte så stora...

Jag har nog haft det tidigare utan att fatta att det var skadedjur, när jag förstod att det var skadedjur trodde jag det var pälsängrar eftersom många pratat om dom, men idag såg jag att det ju är skalbaggar och detta är ju larver och fjärilar. Jag trodde mal var stora tjocka fjärilar ungefär som nattfjärilar! 

• Anonym (Malmarodörer!)

Kluckis, är det hål på vanliga bomullskläder eller är det ull- eller linblandningar? Jag vet inte om det ger sig på bomull, jag har bara sett hål i ullkläder. Men har inte hittat så många hål - märker malen mest på fjärilarna.

• natha

jag har haft massa mal hemma.. gula, bruna, breda, smala, korta, långa.. Men dock inte klädmal.. Har iallafall inte hittat hål i kläderna och nomor (saneringsfirma) sa att det inte va klädmal...
    Iallafall, dessa kommer utifrån så vi har slutat ha fönster och liknande öppet..
    Vi har insektsnät på ballkongen och så har vi stängt ventilerna.. Dom kommer in via ventilerna tror vi...
    Hittat larver i lampor och på golv...
    Den på bilden ser enligt mig inte ut som klädesmal.. städa, tvätta och testa med insektsnät?

• kluckis

Det är på vanliga bommulskläder!
    Så det kanske inte är mal?

Har sett nån mal då och då men katterna är snabba att fånga dom om dom är ute i lgh :)   

• natha
    kluckis skrev 2012-07-26 15:50:08 följande:
    Det är på vanliga bommulskläder!
    Så det kanske inte är mal?

Har sett nån mal då och då men katterna är snabba att fånga dom om dom är ute i lgh :)   
    Jag tycler inte det ser ut som klädmal med det är mal..
    Jag bor nära skog och vatten och tror att dom kommer därifrån.. Grannarna har samma problem.. Har sanerat två gånger då jag trodde det var klädmal men efter två gånger så gjorde dom en undersökning och tog med en mal till deras labb.. Det visade sig att det var mal men som inte äter kläder.. Finns 1000-tals olika malar..
    Men det är äckligt med larver :-P
    Jag rekomenderar att tvätta rent, städa och sen köpa insektsnät..
    Sanering vid behov går på hemförsäkringen och går smidigt.. tar 15 min och då sprutar dom medel på lister som mal dör utav
  • Anonym (Malmarodörer!)

natha, jo jag har efterforskat en del på nätet och det är klädmal. Och den har ju gjort hål på en hel del kläder. Kanske borde begära sanering om det går på hemförsäkringen för mina sätt att utrota den har ju inte gått...har inte tänkt på att de kan komma utifrån, så det var ett bra tips! Men jag har sett att det funnits larver (döda) i tidigare lägenheter innan vi flyttat in så det kommer nog därifrån (men då fattade jag inte var det var). Är nog tyvärr vanligt.

Kluckis, jag är inte så informerad om deras kosthållning men jag kan tänka mig att de äter bomull också! 

Svar på tråden Hur blir man av med mal?